Servicemonteur Jaco raakt in de maakindustrie nooit uitgeleerd
Van Kraanmachinist tot Servicemonteur
Jaco begon zijn carrière als Kraanmachinist in de groen, grond en infra: “Ik werkte aan een machinepark van zo’n 60 machines en heb daar al lerende ervaring opgedaan als monteur. Op een gegeven moment werd ik zelf verantwoordelijk voor het creëren van nieuwe machines.” Toen hij toe was aan een nieuwe uitdaging, bleek zijn eigen zoektocht niet zo’n succes: “Ik moest zelf te veel onderzoek doen om te ontdekken waar ik als technicus wilde werken.”
“Ik heb een dag meegelopen bij Bos om te ervaren hoe ze werken en wie je collega’s worden. Het viel mij direct op dat alles goed geregeld was. En dat het team van monteurs voor elkaar klaarstond. Vooral de omgang met elkaar, en de goede werksfeer hebben ervoor gezorgd dat ik graag bij Bos Machines wilde starten”, vertelt Jaco enthousiast.
Meeloopdag zorgt voor beter beeld
Jaco werd voor het vinden van zijn match gekoppeld aan Adviseur Niek Koops en mocht bij meerdere bedrijven op gesprek komen. De beste klik? Die had hij met Bos Machines.
“Ik heb een dag meegelopen bij Bos om te ervaren hoe ze werken en wie je collega’s worden. Het viel mij direct op dat alles goed geregeld was. En dat het team van monteurs voor elkaar klaarstond. Vooral de omgang met elkaar, en de goede werksfeer hebben ervoor gezorgd dat ik graag bij Bos Machines wilde starten”, vertelt Jaco enthousiast.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Tijdens je onboardingsperiode word je gekoppeld aan een Field Manager. Een HR-specialist bij wie je terecht kan met al je vragen. Voor Jaco is dit Gerrit Bakker.
“Vóór mijn eerste werkdag kreeg ik nog een aantal tips mee van Gerrit, zodat ik goed voorbereid aan de slag kon. Ook mijn werkschoenen stonden klaar en de rest van de PBM’s is bij Bos aanwezig”, vertelt Jaco over de voorbereiding op zijn eerste dag. “Na de eerste dag belde Gerrit om te vragen hoe ik het had gehad en of ik nog ergens hulp bij nodig had.”
Hij vervolgt: “Tijdens mijn eerste week, liep ik mee met de binnendienst om de houtbewerkingsmachines beter te leren kennen. Ik heb er zelf ook één in bedrijf moeten stellen. Voor mij echt de beste leerwijze om de machines beter te leren kennen. Omdat ik zo exact weet hoe een machine in elkaar zit. Dit helpt mij vandaag de dag nog steeds, omdat ik sneller weet waar een storing zich in de machine bevindt. En hoe ik die moet verhelpen.”
De werkweek van een Servicemonteur bij Bos Machines
Na zijn eerste week, waarin Jaco de machines van binnen en buiten leerde kennen, ging hij de buitendienst in als Servicemonteur. Hoe zijn gemiddelde werkweek er nu uitziet bij Bos Machines? “We beginnen eigenlijk altijd om 07.00 uur op de zaak. Daar laad ik de bus in met de benodigde materialen en gereedschappen. En dan gaan we naar alle uithoeken van Nederland, om bij de klant op locatie service en onderhoud te verlenen”, vertelt Jaco.
“De werkzaamheden bij de klant verschillen eigenlijk per dag”, vervolgt Jaco. “De ene keer kom ik voor het maandelijkse onderhoud van de BMH Windowmaster, een CNC bewerkingscentrum. En de andere keer moet ik een storing oplossen aan een freesmachine of lijmrobot. Wanneer je meerdere storingen hebt in een machine, of je kan de oplossing niet direct vinden, dan werk je meerdere dagen bij dezelfde klant op locatie. Terwijl ik bij kleinere storingen, juist meerdere klanten op een dag bezoek. Naast de ‘standaard’ Service & Onderhoud werkzaamheden, behoort het plaatsen en in bedrijf stellen van machines ook tot mijn takenpakket. Dan ben ik echt meerdere dagen bij de klant op locatie om samen met hun team de machine gebruiksklaar te maken.”
“Doordat ik met complexe machines werk, ben ik nooit uitgeleerd.” – Jaco Muijsert, Servicemonteur @ Bos Machines
Mijn doel? De techniek verder helpen én onderhouden
Het meest uitdagende aan zijn werk? Dat vindt Jaco het werken met complexe machines: “Hierdoor ben ik de komende jaren nog lang niet uitgeleerd! Ik leer dan ook veel van mijn collega-monteurs. Ik kan alles aan ze vragen, we leren van elkaar en zo weet ik steeds meer over de machines. Dit is belangrijk, omdat de techniek zich de laatste jaren razendsnel ontwikkelt.”
Ben je dan niet bang dat door al die automatiseringen in de maak- en procesindustrie, jouw baan op den duur verdwijnt? “Zeker niet! Want er blijven altijd monteurs nodig om de techniek te onderhouden en verder te ontwikkelen”, zegt Jaco resoluut.
Profield begeleidt mij in elke stap van het onboardingsproces
Tijdens de onboarding zijn er meerdere vaste contactmomenten voor coaching en evaluatie: “Na een maand kwam Gerrit bij ons langs om de eerste weken te bespreken. Ook het stuk opleiding kwam aan bod. Gerrit en Martijn van Leeuwen adviseerden om een basiscursus elektra te doen. Hierdoor ontwikkel ik mezelf op het gebied van elektrotechniek én kan ik in de toekomst stappen maken binnen het bedrijf.”
Jaco vervolgt: “Ook buiten de vaste evaluaties om krijg ik regelmatig een bericht van Gerrit. Om te vragen hoe het gaat en of ik nog wel op mijn plek zit. Ook met vragen of twijfels, kan ik altijd bij hem terecht. Ja, ik ben echt positief verrast over de coaching die ik krijg vanuit Profield, bijvoorbeeld over mijn ontwikkeling. Dit had ik vooraf niet verwacht. Ze maken er echt werk van om te zorgen dat je zo succesvol mogelijk op je nieuwe werkplek wordt!”
“Het begeleiden van een Pro is maatwerk. Waarbij je als professional wel open moet staan voor adviezen. Jaco is bijzonder positief ingesteld en dat leidt gelijk tot mooie stappen!” – Gerrit Bakker, Field Manager @ Profield
Ga jij de uitdaging aan als Servicemonteur?
Solliciteer bij Profield en word ook een Pro
Ga jij net als Jaco de uitdaging aan? Neem dan een kijkje tussen onze service en onderhoud vacatures en solliciteer als monteur TD, servicemonteur, service engineer of inbedrijfsteller bij Profield!
Heb je eerst nog vragen? Over onze werkwijze of een specifieke vacature? Stuur Adviseur Niek Koops dan een appje. Hij helpt jou graag aan jouw beste baan ooit in de maak- en procesindustrie.